Zoeken in deze blog

dinsdag 3 september 2013

Anxiety, the bitch in my life

A lot of people suffer from panic attacks and anxiety. I am one of those people. I write this so others will understand what someone is going through if it happens.

What is anxiety? It is basically a mental condition where you can't get control over your body and thoughts. My attacks happen often in crowded places like for example a supermarket. Signs of an attack are:
Breathing heavily/breathing the wrong way causing hyperventilation
Thinking you are going to pass out
Thinking you will die
Weird feelings in your head/lightheaded
Sweaty palms/sweating in general
Racing heart/tight chest

There is no way you can predict when an attack is going to happen. When it does, try to stay calm and do not try to 'escape' the situation. It is hard to do because your body is going crazy and your thoughts are out of control. If you are with someone tell them what is happening. It is reassuring to know that you can get help if you are going to hyperventilate. I always try to gain control of the situation. It happened a few times when I let it out of control and it was terrifying.

Where does it come from? That question is hard to answer because for everyone it is different. My anxiety started when my grandpa was in hospital fighting for his life. I could not handle the stress of losing him. I literately fainted when he passed away and saw him lying there. So my fear is losing people and death as a whole thing. Off course there were some other things going on at that time which were very stressful. It all added up and the passing of my grandpa was the final blow.

Can you be 'cured'? Yes you can, but it takes time. Some things just happen and this whole anxiety thing is just another bitch that comes along in your life. I used to freak out every day but now I just have my moments sometimes. Just focus on the positive and enjoy life. Try to avoid taking pills, they do not solve the problem at all!

I hope this was somehow helpful and if you suffer from anxiety please do not give up. It will get better, stay positive :)

3 opmerkingen:

  1. Wat ongelofelijk sterk van je om dit te plaatsen. Zoals je weet, weet ik als geen ander wat angstaanvallen zijn. Ik ben (samen met nog een hele rits aan diagnoses) gediagnosticeerd met gegeneraliseerde angststoornis sinds 2010. Ik heb hier al zolang medicatie voor, en ben sinds een maand bezig met afkicken. Dat betekend dat de bijwerkingen (de verschrikkelijke, helse bijwerkingen) afnemen, maar mijn angsten toenemen. En in een veel grotere mate dan ik gewend was.

    Ik heb meerdere angstaanvallen op een dag en die varieëren heel erg. Ook 's nachts gaat het door bij mij en dat resulteert in weinig slaap en meer angstaanvallen de dag erna. Vaak is het zo hevig dat ik last krijg van psychoses.

    Mijn angstaanvallen zijn er al mijn hele leven en zijn begonnen toen ik als baby in het ziekenhuis belandde voor astma aanvallen. Je ouders kunnen niet bij je zijn, de hele ganse dag, en dus heb ik in mijn leven verlatingsangst ontwikkeld. En dit in vrij ernstige mate. Als mensen waar ik van hou de kamer uitlopen raak ik in paniek en ren er 9 van de 10x achteraan. Daarnaast komt er ook bij kijken dan ik van de een op de andere dag mijn (destijds) vriend verloor aan een hartaanval - wat mijn verlatingsangst alleen maar groter maakte. Resultaat daarvan is, dat als Ben diep slaapt, ik bang ben dat hij dood is. Ik voel aan hem en schud hem wakker om te kijken of hij nog leeft. Op zijn beurt krijgt hij dus ook niet genoeg slaap.

    Ik ben nu al 3 jaar in therapie en echt een goede manier om ermee om te gaan is nog niet gevonden. Maar ik wéét dat er wel degelijk genezing kan zijn! En daar streef ik ook naar, elke dag weer!

    Bedankt voor deze post! You rock :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje, ik vind dat mensen er wel wat meer over mogen weten dus vandaar deze post. De nachtelijke aanvallen heb ik af en toe. Ik kom moeilijk in slaap, meestal ben ik tot 3 uur wakker. Erg frustrerend! Wat vreselijk dat je vriend is overleden en dat je nu met de gevolgen ervan zit. Wel goed dat je de pillen laat staan, je lichaam moet zich kunnen herstellen. Anders word je een soort zombie, drugged en zoned-out. Ik hoop dat je snel vooruitgang boekt :) xxx

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen